<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*

جانا به خرابات آ تا لذت جان بینی ؛من چند ترا گفتم کم خور دوسه پیمانه!؟...

.....

....

در اخلاق معاشرت خواندیم که؛

آنانی که به موهبت "خود ادب کردن" دست می یابند؛یقینا از فرزانگی و هوشیاری وعقلانیتی تیزو بصیر برخوردارند. 

ولیکن ادب به خودی خود یک ارزش اخلاقی و اجتماعی است و ارزش آفرین ،هم برای فرزندان ،هم برای اولیاء که تربیت کننده آنانند. ادب در هر که و هر کجا باشد هاله ای از محبت و مجذوبیت را بر گرد خود پدید می آورد و انسان با ادب را عزیز (تر) و دوست داشتنی (تر) میکند.ادب یک سرمایه است و هر سرمایه ای بدون آن بی بهاست.مدالی ست بر سینه صاحبش که چشمها و دلها را خیره و فریفته می سازد.

ولیکن تر ؛حسب ونسب هم با ادب ،ارج می یابد.شرافت نسب و اعتبار خانوادگی و آبرو وجهه اجتماع ،بدون داشتن ادب ،آرایشی سطحی بر چهره ای زشت است.(حسن الادب یسترقبیح النسب) و قیمتی ترین سرمایه ها ومیراثهای حیات آدمی "ادب" است ،حتی بالاتراز ثروت و سرمایه (ادب مرد،به زدولت اوست)

√از حضرت امیر(ع) منقول است که؛در ادب کردن تو نسبت به خویشتن ،همین تو را بس که آنچه را از دیگری ناپسند می بینی از آن پرهیز کنی.

+رمز اینکه انسان از افراد مؤدب ،خوشش می آید چیست؟

این صفت که سرمایه ارزشمند رفتاری انسان  ورسالت پدر ومادرو مربی است بر چه پایه هایی استوار است؟

خصلت درونی؟رفتار اجتماعی یا حالتی روحی؟

وقتی سخن از ادب به میان می آید ،نوعی رفتار خاص و سنجیده با افراد پیرامون (از کوچک و بزرگ و آشنا و بیگانه) در نظر می آید.این رفتار از تربیت شایسته نشأت میگیرد،به نحوه سخن گفتن ،راه رفتن ،معاشرت،نگاه ،در خواست سوال ،جواب و....مربوط می شود.

ادب هنری آموختنی است. می توان گفت؛ادب ،تربیت شایسته است؛خواه مربی باشد خواه پدر مادر،یا استادو....

ودر آخر اینکه؛هم نیکان الگوی نیکی اند ،هم بدان سرمشق بدی برای غافلان. اما عاقلتر کسی است که از بدیها راه خوبیها را می آموزد.و این همان حکمت لقمانی است که از فرزانگی او سرچشمه میگیرد.به قول سعدی علیه رحمه؛لقمان را گفتند؛ادب ازکه آموختی؟گفت:از بی ادبان ،که هرچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم....

واگر جز این بود؛لقمان به لقب "حکیم " مشهور نمی شد...

+گویایی و شنوایی دو نعمت بزرگ الهی ست.خوب گوش سپردن و رعایت ادب و آداب آن مهم و حیاتی است.نحوه بهره وری از این "نعمت خدایی" نیز بستگی به میزان درایت و آداب دانی پ مراعات حقوق و حدود دارد(الهم متعنا باسماعنا وابصارنا و قوتنا)

√بنابراین گوش دادن  به سخن دیگران یکی از مبانی بنیادی سامان اجتماعی ست.گوش سپردن به گفته ی دیگران ،فقط سفارش اخلاقی نیست.بلکه نشانه ای از بلوغ اجتماعی نیز هست...بی تردید منظور مولانا از فربه شدن انسان به وسیله گوش ،فربه شدن آگاهی ؛فربه شدن عقلانیت و اندیشگی است...(آدمی فربه شود از راه گوش...)

.....


√+ خداونداحمدو سپاس گویمم ؛بابت دوستانی بهتراز آب روان بهتراز خورشید مهرگستر... ؛ دراین دنیای درندشت مجازی...برما ارمغان داشته ای(خدایا شکرت؛الهی شکر)

نظرات 3 + ارسال نظر
مترسنج پنج‌شنبه 16 دی 1395 ساعت 08:44

:)))
آقای...عضو موسسه آموزش عالی....:)))


بفرماید کجاش خنده داربود که؛سر صبحی 6اسمایله شدین

minla چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 15:00 http://minla.blogsky.com

چقدر متن قشنگ و خوبی بود.
حیف که انگار مرز چنین مفاهیمی داره عوض میشه و کمرنگ
البته که اونوقت ارزششون بیشتر!

لطف دارین شما
بله.ارزش گنجینه هیچ وقت کم نمیشه.همیشه گنجینه اس.همیشه.

مترسنج چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 08:34 http://www.dar300metri.blogsky.com/

مثل همیشه19
خط به خط اموزنده
و در آخر:
خداونداحمدو سپاس گویمم ؛بابت دوستانی بهتراز آب روان بهتراز خورشید مهرگستر... ؛ دراین دنیای درندشت مجازی...برما ارمغان داشته ای

بابت نمرات پیشین واکنون تان ؛بسی سپاس آقای استاد مترسنج (شمامنو همش یاد آقای...عضو موسسه آموزش عالی....(البته ایشون به سلامتی شصت وپنج رد کردن)
ودرآخر؛باید سپاس گزارباشم و از برکت شکر و شاکر بودنم جنبشی از نورها در سراسر سال داشته باشم....برای بهتر رشد کردن شکوفا شدن و...بله. دراین دنیای درندشت مجازی..بر ما به ارمغان داشته ای ،حمد و سپاس...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد