<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*

ازمیان هاتویی های اویتامن!

 ***

****

 ****ایام شما خوش و خرم  و پرتقالی،...

*****ترش تره گیلان؛خیلى دوست داشتم بفرستم واسه ی نیکانِ مامان طیبه عزیزم❤

-ما توى ترش تره،شویدنمی ریزیم.چون اجی اینا معتقدم شوید ترش تره رو تلا کته،تل به معنای تلخِ.عوض تا بخوای اسفناج و تره و گشنیز توش هست،..که خیلی شیرینن،..که برای بالانس این شیرینی،ازرب انار ،یا آب انار استفاده میکنن،...

می مونه تخم مرغ ترش تره؛که ما یه طرف تابه میریزیم.که هرکسی دلش خواست ،تخم مرغ دار ،یا بدون تخم مرغ،...تست کنه،ببینه کدومش باب ذاعقه اش هست:)

*****ماهی سفید،از نوعه نمک سود شده،که بهش میگیم؛شورماهى.چطور سوسیس دودیش هست؟ماهی دودی هم داریم،که هردوش چاشنی ترش تره و باقلاقاتق و میرزاقاسمی هست:)

****ایشون که نیاز به معرفی ندارن؛)

****نعناع ارگانیک،جهت تهیه ترشی هفتابیحار+دَلار،نمک سبز.

**

هاون سفالی،که باهاش دلار درست میکنیم،شیش مشت نعناع رو با یک مشت کوت کوتی مخلوط کرده ،سپسها درنیم یار همراه نمک بسابید.اونایی که موتور سوارن میدونن؟ چطوری ؟موتورسیکلت رو گازمیدن ؟همونجور سنگ رو مشت کنید ،نعناع سابیده میشه.یادتون باشه؛کم گاز برید:)

****

****

ترشى هفتابیجار،هفت به معنای هفت گیاه،بیجار.به معنای برنجزار.هفت گیاهی که توی هفت قطعه از برنجزار رشد میکنه،البته درحاشیه برنجزار.مثالِ گیاه چوچاق،پنج انگشتی،کوت کوتی،ترش واش،نعناع،جعفری،فلفل سبز،سیر،آب انار،یاآبعوره،بادمجون بخارپزشده=هفتابیجار.

****

****

خلاصه اینکه ؛ته دیگ یعنی پلاسوخته،یعنی پلاسوخته ی باقلی پلو:)

* پاییز و زمستونا،پرتقال با نمک سبز،که همون دلاره می چسبه.البته پرتقال با گلپرونمک شاهکاره:)

**سلمابانوجان؟خیلی خوشحالمون میکنید از خودتون باخبرمون کنید❤

***شیمى جان ساق و شیمى دیل خوش❤

شیمی =شما.دیل=دل.

****ی چی میخاستم بنویسم؟یادم نمیاد.که هرزمان یادم اومد مینویسم:))

نظرات 10 + ارسال نظر
donya دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 ساعت 02:18 http://www.bloodorange94.blogfa.com

درود گلم
عالیییی

درود عزیزم
فدای شما

طیبه پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 18:13 http://almasezendegi.mihanblog.com

عزیزم
من فقط فسنجون و الویه و سالادماکارونی و ایضا خودماکارونی رو بلدم و لا غیر
جاتون خالی دوشنبه که ملی مرضی منصوره ریحانه اومدن ناهار خونه ی ما براشون فسنجون و الویه آماده کرده بودم خوردن و الکی یا راستکی خیلی تعریف کردن....به هرحال من فقط اینا رو بلدمکه با عشق براشون پزیده بودم

جان عزیزم
همه ی این غذاهارو من دوست دارم
ماکارونی خودش یه حنابندون کار داره تا تهیه بشه
دوستان جای ما
ایشالا همیشه دورهم خوش خرم و شاد باشید.آمین
قطعا غذایی که با عشق پخته بشه ،خیلی تعریف داره.پس دوستان راستکی تعریف کردن

خانم پزشک پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 14:09 http://kanoomdoctor. blogsky.com

یعنی اینا همهههههه کار باران خانم ؟!! احسنت چه چیزای خوشمزه ای بلدیا ،هنرمندی شما کدباااانو من آبم بلد نیستم بپزم .

بعله،
اینجا زلزله اومده بود،ما آتیش روشن کردیم وآب پختیمیعنی برقا قطع شده بود،بزرگترها ازچاه آب میکشیدن ومام هیزم جمع میکردیم،که زیرظرف مسیِ پرآب، آتیش براه باشه و آب پخته بشه و النطافة من الایمان والا استحمام...ازاین جورصوبتا
اصن اون موقع هاسکه آدمی درتفکرلذیذِ،آب وآتش باقی عناصره وآفرینش و...خدایا شکرت
خیلی ممنون از لطف تون،خانم پزشک عزیز دلم

سجاد پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 11:09

آره حق با شماست :)

ممنون تون:)

mostafa پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 10:51

فکر میکنم این پست رو صرفا جهت آزار ارواح ما گذاشتید
با جناب پرتقال که آشنایی تنگاتنگی دارم و خودشم کلی لذت میبره ازینکه توسط من تناول میشه
ولی پدیده دوم رو تاحالا ندیدم .. نمیدونستم تا این اندازه اطلاعات عمومی ضعیفی دارم.. به لطف شما این ضعفم اینجا کاملا بولد شد
ماهی رو کاملا موافقم و جزء غذاهای محبوبه
با ایشون هم میونه خوبی ندارم
هاون سفالی دلار!!دوباره کوت کوتی
موتورسیکلت؟! شماره اورژانس چند بود ؟؟‌
خداروشکر..ترشی هفتابیجار رو زیاد شنیدم ولی ترکیباتش رو نمیدونستم
کوت کوتی با اختلاف نفر اوله گیاه چوچاق و ترش واش رو بی زحمت زیرنویس کنین با هم متوجه شیم
اوه اوه....ته دیگ رو کجای دلم بزارم..لامصب چه برقی هم میزنه
و اینکه
ممنون از این پست بسیار جذاب و خوشمزه

من ازتون عذرمیخام.

نوش جان تان
چطور؟پدیده شگفت انگیزی به نام ترش رو ندیدین آخهه؟
مام باایشون میونه خوبی نداریم،ولی دلیل نمیشه برای دیگرانی که باهاش میونه تنگاتنگی دارن،تهیه نکنیم

هاون سفالی،برای آدمای نخستین و غارنشینِ ازاون سنتی ها و سرخ پوستهایی که آتیش روشن میکردن غذامیپختن و دورسرشون پرمر خط خطی های رنگی و رئیس قبله بانیزه،...
آخ،آخ،شما ترک موتورننشستین،..اونم ترک موتورپدرجان،،،البته اعتراف میکنم،ترک موتورمردشریف بشینین یک راست فضا پیاده میشین،..بس که بهتون فازمثبت وعالی،...باوکنین دس فرمونش حرف نداه،چه ماشین چه موتور،بیست،بهترازشوماخر،شاهکار
فرقی نمیکنه،پیاده سواره،...ایشالا تردد برای همه بیخطرباشه..
گیاه چوچاق،تنهاسبزی ای هست که توی زیتون پرورده کاربرد داره،بسیارها معطروخوش طعم ومزه اس توی آرشیو۹۵،پاییزوزمستونشوآرشیوتیرماه ۹۶ تصاویرو گلش هست

ترش واش یه گیاهیه که ترشمزه اس،تصویرهمونم میتونید توی آرشیو ببینید.یا سرچ کنید توی گوگل کاربرداش رو خدمت تون عرض میکنه
پنج واش رو هم که یادتون رفت،..که توی همون آرشیو لحاظ شده پیدا میکنید

راجب ته دیگ ،هیچ عرضی نیست

واینکه؛
ممنون از حضور شما و توجه به تصاویرو ریزجزعیات ...

سجاد پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 10:18

یه پیشنهاد
یه وبلاگ بزنید گاهی اوقات زبون گیلکی آموزش بدید
مثلا هرجمله ای ک دیدید نیازه تومکالمه روزمره بنویسید کم کم
از احوالپرسی هم شروع کنید
راستی ببخشید من نظر میدم سلام نمیکنم گاهی اوقات
سلام:دی

من توی همین وبلاگ لحجه گیلکی رشتی می نویسم،مامان مهشید،استاد کیهان صبیره بانو جزء گیلان پژوهای خوب این وبلاگ هستن
سلام !شیمی احوال خُوب ایسه؟
بنظرم شما ازفیلم "دردنیای تو ساعت چنداست؟"شروع کنید،احوال پرسی با زیرنویس داره ،لحن و گویش گیلکی رو هم میشنوید،چون من هرچقدر بخوام بنویسم،باز لحن ادای گویش مهمه،مثال ،همین لحن سلام به گویش گیلکی،..سلام !من هرچقدربنویسم،شما همون لحن خودتون میخونید
پس همون شنیداری مهمه

صبیره پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 09:48

سلاااام برشما صبیره بانوی عزیز دلم

سجاد پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 09:41

ممنونم ازتون که پست خوشمزه گذاشتید :)
سپاس فراوان

سلامت باشیدو موفق

مامان چهارشنبه 29 فروردین 1397 ساعت 23:27 http://maman.blogfa.com

سلام می گل خاخور جان
خواهر این همه غذا را یک روزه درست کردین!؟
ماشالله به این همه هنرتون
من به دوستی با شما افتخار میکنم
موتور سواری را خواندم و کلی خندیدم

سلام می گول مهشیدیمی جان لاکو
تی جان بی بلا بلامیسرررر
نه والا.ولی پرتقالاتازه اس ،بفرمایید
قربان شما وشیمی، دس کمال
ما به هنرمیگیم؛دس کمال،دس که همون دست پنجه شما ،کمال هم کمالِ و هرچه مترادفشه
خیلی خودمونی ترش که معمولا باباها میگن:تی دس کمال قوربان بلامیسر
منم به داشتن عزیزی چون شما افتخارمیکنم،بخدا که
سایه تون سالیان سال بالاسرآقامصطفی و آقاسینای گل باشه،سلامت و تندرست درکنارهم ایام رو سپری کنید ،آمین

آخه پدرجان ما یک زمانی موتورداشت،بعدما جلومیشستیم،کلی بادمیخوردیم
البته باچشم های باز

طیبه چهارشنبه 29 فروردین 1397 ساعت 23:19 http://almasezendegi.mihanblog.com

سلام
ممنون یاد من و نیکان من هم بودین
من تو آشپزی خیلی خنگ تشریف دارم باران جانم

سلام به روی ماهتون عزیزدلم
فدای شما ونیکان گل مون بشم
میدونید که؟من مامانای پسردار رو بیشترمی دوووووستم
جان تان سلامت ودل تان خووووش همین که توی خونه حظوردارین و قدم میزنین خودش جهانیِ وبایددشاکرباشیم بابت داشتن تون،وصد البته صبوری بینظیرتون،خدایا شکرت الهی شکر
اینقدم آشپزی آشپزی نکنین،من که از بوی خوش فسنجون تون میدونم چی به چیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد