<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
نظرات 12 + ارسال نظر
مسعود دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 22:31 http://fromfutilitytohumanity.blogsky.com/

پاییز در ابیات کردی دوره هایی دارد که اولین دوره آن از ۲۵ مهر شروع می شود و به آن گلاریژان (برگریزان) می گویند.

عنوان برام جالب بود در نتیجه گوگل کردم
تصاویر جالب تر شد برام
وبلاگ تون اموزنده است خدایی

درود و بسیار سپاس
هم اینکه ؛پژوهش کردین و
همین که برای ما از تحقیق تون نوشین؛احسنت برشما

حمیدحوائجی دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 15:42 http://www.khodrofanni.blogsky.com

درود مجدد خانم باران

منم از شما ممنونم

چاکر پدر محترم و شما هم هستیم

درباره سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری پستی نگذاشتم تابحال - اتفاقا خوب هست که در این مورد هم یک سری مقالات پر و پیمان مطالعه کنم و با ترکیب هم، روی وبلاگ قرار بدم. البته در این بین ویدئو و انیمیشن های آموزشی هم بسیار کمک می کنه به درک صحیح مطالب - حتما توجه خواهم داشت به مطلبی که فرمودید

بله شما همیشه هر سوالی در مورد ماشین ها داشتید بپرسید، من خیلی خوشحال میشم. حتی اگه پاسخی هم برای اونها نداشته باشم درباره اش "تحقیق" خواهم کرد و تن به مطالعه ی دیگر مقالات خواهم داد و نهایتا پاسخ جامعی برای شما خواهم نوشت

خب یک توضیح مختصر درباره ی فرق این دو سیستم؛

کاربراتور یک قطعه ی بیرونی موتور بود که در ماشین های قدیمی، وظیفه ی "اختلاط سوخت و هوا" رو به عهده داشت. بنزین برای احتراق کامل نیازمند مقدار معینی "هوا" ست. کاربراتور یک وسیله ی کاملا "مکانیکی" بود که در شرایط مختلف کاری ماشین مثل "سربالایی، سرپایینی، سرنشین پُر و یا کَم بار"، میزان مشخصی از مخلوط "هوا و سوخت" رو به داخل موتور می فرستاد تا ماشین بدون عیب کار بکنه.

اما یک سری مشکلات ذاتی "کاربراتور" و مخاطرات زیست محیطی زیادش باعث شد تا مهندسین به فکر جایگزینی این سیستم با یک قطعه تقریبا مشابه اما با "مدیریت دقیق کامپیوتری" باشند.

مهندسین یک "افشانه سوخت" (انژکتور تَکی) با مدیریت کامپیوتری رو به جای "سوخت پاش مکانیکی" کاربراتور در نظر گرفتند که به تنهایی می بایست همه ی سیلندرها رو شارژ کنه. سوخت پاش کاربراتور دقیق نبود و نمی تونست درصد دقیقی از بنزین رو به موتور تحویل بده. به همین خاطر آلایندگی بالایی داشتند و همینطور مصرف سوخت بالا.

این سیستم سوخت پاش کامپیوتری رفته رفته تکمیل تر هم شد. مهندسین کمی بعد، از تعبیه فقط "یک سوخت پاش" (افشانه بنزین) برای کل سیلندر موتور صرف نظر کردند و برای عملکرد بهتر، به ازای هر سیلندر یک افشانه بنزین گذاشتند.

یعنی مثل موتور پراید که 4 سیلندره و 4 تا هم سوخت پاش داره.
یا موتور فورد موستانگ GT500 که 8 سیلندره و 8 تا سوخت پاش داره.

اینطوری آلایندگی ماشین ها خیلی کمتر شد و در ضمن قدرت اونها افزایش پیدا کرد. حالا در هر شرایط آب و هوایی ماشین ها به راحتی کار می کنند و در همه ی شرایط میزان دقیقی از بنزین و هوا وارد موتور میشه.

انژکتورها (سوخت پاش ها) از کامپیوتر ماشین دستور می گیرن. کامپیوتر ماشین هم به کمک یک سری "حسگر" که در جاهای مختلفی مثل «داخل اگزوز - روی سیلندر موتور - زیر پدال کلاچ - زیر پدال گاز - سر راه هوای ورودی به موتور و...» کار گذاشته شده، متوجه شرایط بیرونی و میزان درخواست راننده میشه و به همین ترتیب، میزان ورود هوا و بنزین رو به طول کاملا دقیقی تنظیم می کنه.

بنزین هر چقدر که با درصد بیشتری از هوا مخلوط بشه، داخل موتور بهتر می سوزه و شتاب گیری ماشین به طبع بهتر خواهد شد. از این رو می بینیم که قطعه ای به نام «توربو شارژر» به موتور ماشین ها اضافه شده تا هوای بیرون رو با سرعت و فشار بسیار بالا ببلعه و بعد از خنک کاری، به داخل موتور بفرسته تا بنزین خیلی بهتر بسوزه

امیدوارم توضیحات کافی باشه - هر جای دیگه ای درباره اش سوال دارید بپرسید و من بسیار خوشحال خواهم شد. از هر جای ماشین ها.

سلام و عرض ارادت خدمت شما آقای حوائجی عزیز
مرسی از شما؛ممنونِ شما و معرفت تان بلامیسر

مخلص مادربزرگوار وشما هم هستیم


اول اینکه؛بسیاربسیارها ممنون وسپاسگزارم بابت وقتی که می گذارید وپاسخ های سلیسی که می نویسید.خیلی ممنون تون
خوب....
https://www.namahsa.com/v/cpEkjqco
حرف از سیلندر شد؛ لطفا تماشا بنمایید
وبعد راجب ایشان مطلبی گذاشتین یانه؟
میبینید؟من چقدر پُرپرسشم؟
واینکه ،جعبه ابزار دم دست تون هست؟
میدونید که؟من استادِ جاخالی هستم و...مثلا خان دایی آبکش سمتم پرت کردو...
هیچی دیگه؛آبکش به زن دایی جان مان اثابت کرد

خب خب....ممنون بابت این توضیح بلندبالایِ فرق دو سیستم.
جدا حظ بردیم ...
بله؛که انژکتورهای کامپیوتری _که کاربراتورهای کله خرابِ دستی.
والان اون مثال تون مجددکاربرد داره،که فرموده بودین؛
"ساعت مُچی آنالوگ...."
یادمه یک زمانهایی ماشین های انژکتور آتیش میگرفت و
واین قضیه توذهنم مونده
《کاربراتور ییک وسیله کاملا "مکانیکی"بود که در شرایط مختلف کاری ماشین ،مثل سربالایی،سرپایینی،سرنشین پُرویا کَم بار.میزان مشخصی از مخلوط "هواو سوخت"رو به داخل موتور می فرستاد تا ماشین خوب کار بکنه
این" بود" و" می فرستاد" دلتنگ مان کرد

کاربراتور یک قطعه ایِ که
با بنزین سوپرو
اکسیژن خالص ادقام میشه و
ماشین مثال ساعت انالوگ کار میکنه و
قطعا با اصوات کابین؛دوبال پرواز رو
روی کتف مبارک تون احساس خواهیدنمود
بله ،ومن باز هم سوال دارم؟راجب تایر مناسب
وهفته ی پیش توی جاده یه تصویر گرفتم،،آپلود میکنم ببینید
واینکه؛یک بار دیگه از شما بابت توجه به پاسخ ها و
وقتی که گذاشتین بسیار بسیار ها ممنونموبراتون بهترین ها رو آرزومندم البته توام سلامتی و دلخوشی درکنار عزیزان عزیزتون

بابت تاخیر درپاسخ و
ازاین شاخه به اون شاخه پریدن های نوشتاری ام عذر میخوام.

دنیا دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 13:29

زیبااااا

بیکرااااان سپاس ها

حمیدحوائجی دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 10:59 http://www.khodrofanni.blogsky.com

خواهش می کنم بزرگوارین خانم باران.

بله مواردی که شما هم گفتید کاملا همینطوره.

عجب صدای ردیفی داره ماشین داداش؛ پس یه راننده حرفه ایه. با تجربه ست.



همیشه موفق تر باشید همچنین برادر عزیز و بزرگوارتون

شرمنده میکنید آقا؛بزرگواری از خودتان است بلامیسر

بله،داداشم وقتی سوم ابتدایی بود،رانندگی رو شروع کرد.والان که درآستانه ۳۴سالگیِ(٦٣ تا الان؟چندسال میشه؟۳۴؟یا۳۵؟)
بله میگفتیم؛درآستانه ۳۴ سی و پنج سالگیِ به لطف حق یه راننده حرفه ای و باتجربه و قانونمندی است،البته اون دوسال سربازی که توی پادگان لویزان بود،برتجربیاتش بسی افزود
وبعدایشان -اگر بخواهم از رانندگی شخص دگری صحبت بکنم،کسی جزآقای عموزاده ام نیست.ایشان هم راننده ی حرفه ای هستن .باوربفرمایید یک دانه پیچ جاده را حیف نمی کنندو
زجه تایرو پیچ رو یکجا؛یعنی جوری رانندگی می کنن که ،وقتی خان عمو به مقصد رسید گلاب به روی مبارک تان حالت تهوع و...یعنی ثانیه نود نهم به نیسان روبرویی راه میده

بله،این دو بزرگوار روی صدای ردیف ماشین حساسن و
سوئیچ ماشین به کسی نمیدن
واما داداش کوچیکه ام؛
راننده نبود که ،الاغ سوار بودواینقدر مابهش گفتیم و گفتیم،تا اندکی بهتر شده و
به قولی رو به رشدِ
خلاصه اینکه؛پدرجان هم راننده ی خوبی هستن .

وممنون از لطف و محبتتان نصبت به ما ؛عزیزو بزرگواری بلامیسر
وهمچنین شما؛موفقت تون افزون تر...،

beny20 دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 10:08 http://beny20.blogsky.com

تصویر سومی ، غم خاصی توی ظاهرش دیده میشه ،
که این غم توی درونش خیلی بیشترم دیده میشه ...

#این_قسمت_برگ_غمگین

خدای من:))))
شیخ؟ از دست شما؛ابن بنیامین

کیهان دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 08:34 http://mkihan.blogfa.com

سلام ما جان عزیز
من کمی تا قسمتی بهتر شم.فکر کنم فردا دیگه خوب خوب بشم
مرسی برایی همه خوبی ها و مهربانی هات

سلام امیر کیهان برارِ عزیز؛جانت سلامت بلامیسر
الحمدالله که بهترین.وان شاءالله که فردا خوبِ خوب میشین و
بهبودی کامل تون برمیگرده ،الهی شکر...

ممنون تون؛مرسی از شما و حضور عزیز و گرامی تون

رضا دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 07:30 http://rezacplus.blogsky.com

و زبان ما قاصر از بیان این همه زیبایی از جشم زیبا و زیبا بین نگارنده (مامان باران)

درود و سپاس ؛جان قُربان،می گول کوته

مهرداد دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 06:32

اوه اوه
عجب تصاویری
ممنون خاخور مهربان.
بسیارزیبا بودن و سرشار از پاییز و حس برگ‌ریز.
درود بر شما.

درود بر شما کاکو مهردادِ مردشریف؛ برارِعزیز و گرامی ام
خیلی خوشحالم که پسندیدین
بله،یه نیم ساعتی پای درخت نشستم و
برگ ها دونه دونه ؛مثال چک چک بارون فرود می امدن و
برگریزونآی پائیز و پاییز ها رو یادآورمیشدن....
زنده سلامت باشید و
خزان های بسیاری رو در کنار عزیزان عزیزن به خوبی و
خوشی سپری کنید و
ایام به کام تون باشه؛بلامیسر

بهامین دوشنبه 19 آذر 1397 ساعت 01:49 http://notbookman.blogsky.com

عالی بود
بی نظیر


ممنون؛خیلی ممنون از لطفت بلامیسر

مهدی یکشنبه 18 آذر 1397 ساعت 21:48 http://bivatan.blogsky.com

اول فکر کردم کردی نوشتید! بعد فکر کردم خوراکیه، بعد که عکسا اومد فهمیدم محلی نوشتید برگ ریزون ... پاییز خوشگلیش به همیناس

احسنت برشما ؛ازهمون اول درست فکر کردین ،"گلاریژان" کردیِ.
ما به برگ می گیم؛ولگ.پاییز=پِئیز .پئیز ولگان.برگ های پاییزی.

ممنون از حضور شما

حمیدحوائجی یکشنبه 18 آذر 1397 ساعت 21:15 http://www.khodrofanni.blogsky.com

راستی سلام مجدد

خانم باران میگما
عکس های قشنگی که میگیرید یا انتخاب می کنید برای وبلاگتون، معمولا خیلی سنگینند. انقدر سنگین که من تا پاسی از شب باید بیدار بمونم تا باز بشن

مثلا یه کسی گذاشته بودین قبلا که با دستتون یه گل قرمز رو گرفته بودین. روی گل قطره های آب بود که زیبا بود البته، ولی خیلی حجمش بالا بود و دیر باز شد.

سلام و عرض ارادت

جانم ،بفرمایید
مرسی از لطف تون، ومن بابت بیدار موندن هاتون(کهکعس ها لود بشن) و صبر حوصله تون؛ خیلی ممنون
وشرمنده ام .

والا من این گزینه ی فشرده سازی تصاویر رو پیدا نمیکنم؟؟تبلت قبلیِ خیلی راحت بود،بااین هنوز راحت نیستم و
دانش مون مثال نت شما دیزلی بلامیسر

ان شاءالله رسیدگی میکنم و
رفع رجوعش میکنم

ازحضور شما ممنون ووسپاس گزارم

حمیدحوائجی یکشنبه 18 آذر 1397 ساعت 21:13 http://www.khodrofanni.blogsky.com

درود بر شما خانم باران

ممنونم بابت توجهتون
بله پست درباره ی گیربکس های اتوماتیک و دستی فکر می کنم داشته باشم. البته، تعداد مطالب زیاد هست و من دقیقا نمی دونم آیا روی وبلاگم منتشر کردم یانه

سوال خیلی مهمی پرسیدید چون تفکرات مختلف، چه آن هایی که قصد خرید اتومبیل دارند و چه کسانی که هم اکنون مالک ماشین هستند، در این باره سوالاتی رو مطرح می کنن.

خب اگر بخام به طور کل توضیحی در یک جمله فی الباب تفاوت این دو نوع جعبه دنده بنویسم باید بگم که فرق اونها مثل «ساعت مُچی آنالوگ و دیجیتال» می مونه

ساعت آنلالوگ عقربه ای احساس بهتری به آدم میده و لذت بخش تر و زیباتره ولی ساعت کامپیوتری در عوض ظاهر معمولی تر و البته اصالت کمتر، دقیق تره و استهلاک کمتری داره و خیلی دیرتر خراب میشه.

راننده وقتی پشت فرمان اتومبیل قرار میگیره و حرکت می کنه، یک سری خطاهای اجتناب ناپذیر ازش سر میزنه، مثلا ترمز زدن های بی جهت، گاز دادن های بی دقت و تعویض دنده های بی مورد.

این ها همه مواردی ست که استهلاک موتور، گیربکس و سیستم ترمز رو بالا می بره. گیربکس اتوماتیک این خطای انسانی رو هنگام رانندگی به کمترین میزان می رسونه. یعنی وقتی شما پشت فرمان ماشین اتوماتیک قرار میگیرید، این گیربکس هوشمند خودرو هست که هر موقع که صلاح بدونه دنده عوض می کنه.

تعویض نرم و دقیق دنده ها و انتقال ملایم قدرت به چرخ ها کاری ست که گیربکس اتومات به خوبی انجام میده.

اما در ماشین با گیربکس دستی این موارد گفته شده برعکس هست. یعنی خطاهای ریز و درشت راننده مثل کلاچ گیری ناقص، بازی با پدال گاز، بازی با دسته دنده، دنده مرده رفتن، پرگاز رفتن و... مستقیما به موتور و سیستم چرخ بندی وارد میشه.

تو ماشین اتوماتیک، راننده بیشتر حواسش رو به رانندگی معطوف می کنه و دیگه بخشی از ذهنش درگیر تعویض دنده و مسائل مرتبط با اون نیست.

اما همین که کنترل تعویض دنده دست راننده نیست برای برخی غیرقابل قبوله. علاوه بر این وزن ماشین اتومات از نمونه دستی بالاتره و مصرف سوخت اونها هم نسبت به دنده دستی ها اندکی بیشتره. هزینه ی تعمیرات و لوازم یدکی گیربکس های اتوماتیک خیلی بیشتر از نمونه های دستی هست.

کسانی که به دنبال رانندگی تند و تیز هستند و نمی خاند کامپیوتر ماشین اصول رانندگی رو براشون دیکته کنه حتما میرند سراغ دنده دستی

نه اتفاقا شما باعث خوشحالی من هستید. یکی از بهترین وبلاگ نویس هایی که دیدم.

درود بر شما آقای حوائجی عزیز و گرامی
قربان محبت تان بلامیسر؛من از شما بابت سلیس نویسی تان خیلی ممنون و سپاسگزارم
باور بفرمایید،ما از دانش فنی شما و
ادب نزاکت تان بسی حظ وافربردیم و میبریم؛بسی حظ داشت، این کامنت شما از فنون و فضائل حظی وافر داشت

وبعله
"کسانی که به دنبال رانندگی تندو تیزهستند و نمی خاند کامپیوتر ماشین اصول رانندگی رو براشون دیکته کنه حتما میرند سراغ دنده دستی"
چرا که از خطاهای ریز درشت رانندگی خبری نیست ،
یعنی دس فرمونش حرف نداره
باور بفرمایید،مردشریف(داداشم)دنده عوض میکنه باقلوا
اینجا باقلوا استعاره اس،یعنی خیلی نرم دنده عوض میکنه و
وقتی سرنشینان اصوات موتور ماشین را،
که ریتم موزونی ست،(اوف ،وقتی ماشین دورمیگیره) از کابین ماشین می شنوند؛جمیعا میگویند؛جااااااااااااااان

ویک نکته که خیلی مهمِ و به مهارت راننده می افزایه؛از بر بودن مسیر و مقصدِ.خودتون میدونید که با این سرعت گیرهای مزخرف اتوبان و...چه بلاهایی سرماشین نمی یاد. ومتاسفانه جاده و اتوبان ها مون عموما بدون چاله چوله و سرعت گیر و...نیست.
راننده باید به مرحله ای برسه که؛وقتی پشت فرمون می شینه شش دانگ حواسش به رانندگی ومسیر و سرعت گیروچاله ها...باشه.تا منِ سرنشین از بجای عصبی شدن از هرگاز و پابه کلاچ (البته تو دلمم میگم،ای کاش می تونستم گواهی نامه ات رو پانچ پانچ کنم)...اززجه و قیژویژ تایرها سرپیچ و
اون لایی درست بجا و اصوات موزون کابین؛حظ وافر ببرم و
حمدو ثنا گو باشم

چیه خو؟


خیلی لطف کردین و
خیلی خوشحالم کردین؛بابت این کامنت و تک تک واژه هاش،ممنون و مچکروو سپاسگزارم
والبته بعدا یه سوال دیگه خدمت تون می پرسم


وممنون از مخاطب نوازی شما ،وهمین طور سخاوت تون،که وقت گذاشتین و
برای ما از دانش فنی تون نوشین.ممنون،خیلی ممنون
سلامتی توام موفقیت روز افزون برای شما و عزیزان عزیز تون آرزومندم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد