<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*

"به همین سادگی "

.....

......ازصبح تا حالا،این فیلم داره توذهنم پخش میشه,گفتم ،افکارپشت پیشانی وموسیقی پشت پیشانی،حالا فیلم پشت پیشانی ،باهم ببینیم:))

بله.به همین سادگی ها هم نیست.

 (به گمانم قراربود انگشت اشاره ی لحاظ شده ؛کسری ازثانیه گازگرفته بشه؛که ثانثورنمودن:-P)


در نگاه علی و آرزو مقایسه دیگری!(خانم بردباری و طاهره بانو)که هربار مادرشان را به خاطرسنتی بودن کمتردوست می دارن.

......در چنددلحظه نسبتا کوتاه؛طاهره بانو  ازپنجره آشپزخانه با آقای همساده میان سال آشنا می شود؛که به تنهایی زندگی میکند؛آشپزی و جارو کردن را خودش انجام میده...که هربارطاهره بانو باکنج کاوی آن صحنه ها را تماشا..که القصه ایشان را در سوپری ملاقت ؛که  طاهره بانو؛درباره ی نحوه ی طبخ ماکارونی و چای مرغوب از دانش اندوخته ی خانه داری اش اوی آقای همساده را بهره مند...و آقای همساده از توصیه های طاهره بانو یادداشت برداری نموده؛که خانه داری از منظرش ارزشمند و فوت وفن دارد را به تصویر می کشد...

البته رجوع کردن مکرر همساده ها به او برای گرفتن کمک و نظر...وآن وقت شام دیدن آقای همساده ؛که مشغول سرف ماکارونی با دستورپخت طاهره بانو و چهره رضایت مندش ؛تایید ازجانب دیگری ها را هم به تصویر می کشد

.......علی نارحته که چرا مامانش روسری قرمز سر نکرده

.......,طاهره بانوی غرق در دنیای خودش ؛یعنی همان کاویدن های زندگی اش...برای پیدا کردن جایی متعلق به خود.

                

.......زیر تخت مشغول بازی؛که طاهربه بانو از زندگی روستایی برای علی می گوید....از شلیک با تفنگ واقعی...

                              

......

ثانیه های ابتدای فیلم؛

زن بر روی پشت بام خانه؛باد چادرش راتکان میده؛زمزمه ی آوازی به زبان محلی...سرانگشتی آشفته و اندوه اسارت....(زن پس از پهن کردن لباسهای شسته شده می ایستد و به دور دستها....)

به همین سادگی؛کارگردان  رضا میرکریمی.(البته به همین سادگی ها هم نیست...)

خلاصه داستان؛

طاهره بانو زنی روستایی-عشایری-خانه دار-(شاعر)در آپارتمانی (تهران) همراه  همسرمهندسش و دو فرزند کوچکش زندگی میکند.. بنا به دلایل گوناگون قابل شهود...وپاره ای از نارضایتی ها...تصمیم گرفته ؛برای مدتی همراه برادرش به منزل پدری برگردد..

اما حواشی یک روز از زندگی طاهره بانو  استقلال نسبی از او صلب نموده...و ماجرا جور دیگری رقم می خورد...

ودرادامه؛

راجب لحظات پایانی فیلم و پرسش مهندس امیر؛جدا عرضی نیست.

ودر ادامه ی ادامه؛

زمزمه ی نسبتا نازای طاهره بانو در دقایق پایانی فیلم.

خانه خیلی روشن است 

و چلچراغ بی شکوه و خاموش 

در انتظار شب. 

شاید دیده شود ،امشب.

دیالوگ؛

...."منم که جایی رو ندارم برم؛کسی هم که جایی نمی ره ؛کفشش نو میمونه."

√خانم بردباری یک دیگری پذیرفته شده.

(منشی آقای امیر ؛ انگلیسی بلد است-ومهم تر از همه اجازه دارد گوشی امیر؛همسر طاهره بانو را جواب دهد)

البته ما فقط صداشو شنیدیم.

√پس ازاومدن پخش خونگی فیلم در سالهای پیشین؛مشغول تماشاش شدیم؛چند بار؟یادم نیست.اصولا فیلم های همین کارگردان از نظرم بارها و بارها نماشایی هست.

√بهجت خانم  عاقله زن بودن طاهره بانو رو نسبت به خودش در امور خانه داری و...


نظرات 22 + ارسال نظر
سپیده مامان درسا جمعه 28 اردیبهشت 1397 ساعت 02:28

من این فیلم و دیدم

درود برشما؛ مامان سپیده گلم

سلام بر بانو باران
عزیزم من این فیلم رو ندیدم
مرسی از پیشنهادت
حتما تو لیست فیلم میذارم
راستی مرسی برای پیشنهاد مشاور

علیکم سلام به روی بهتراز ماه تون
ان شاءالله ببینیدو خوش تون بیاد

فدای سین بانوی معطراحوالم بشم
خیلی مراقب خودت باش ؛عزیز دلم

تارا پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1397 ساعت 23:38

باران جان من فیلمای ایرانی رو به ندرت می بینم .الان اینقدر زیبا قلم فرسایی کردی که دوست دارم حتما این فیلمو ببینم

جان تان سلامت بانو
ممنون تون؛خجالت مون ندین

داستان کوتاه منصور پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1397 ساعت 15:34 http://mansourgholizadeh89.blogfa.com

با درود . آغاز ماه مبارک رمضان که ماه خود سازی است را به شما تبریک می گویم [گل]

سلام برشما جناب منصور عزیز و گرامی
ممنون و سپاسگزارم؛رمضان کریم بر شما نیز هم مبارک.سلامت بمانی و شاد

غاده پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1397 ساعت 08:36 http://sharjijonoob.blogfa.com

سلام باران جان

منم عاشق فیلم های میرکریمی هستم مخصوصا یه حبه قندشو هر بار که می بینم یه حس تازه و نو توی من به وجود مییاره.....

ممنونم از حضورتون در وبلاگ من

منم شما رو دوست می دارم عزیزم

سلااااام عزیز دلم،جاااانت سلامت
غاده بانو
خیلی خوش آمدید،دلم براتون تنگ شده بوددد :
بله،فیلم های ایشان و آن یک حبه قند و،...
ممنون تون،مابیشتر دوستتان میداریمممم

علی چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 23:56 http://eshqh.blogsky.com

سلام
ممممممممنون حضورت
و ممنون دعای قشنگت
عالی و پر از نگاه قشنگ
هم نگاهت و هم وبگاهت

سلام بر شما آقای علی
خیلی خوش آمدید
ممنون از لطف و مرحمت شما

لیلی چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 13:32 http://banoyeeshgh.blogsky.com/

چقدر قشنگ نوشتید انگار داشتم فیلم رو میدیدم

ممنون از لطف تون،عزیز دلم

کیهان چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 09:52 http://mkihan.blogfa.com

66.249.79.100 خوب... این آی دی کالر شماست.بدیهیه که یه ای دی داینامیکه .اگر از شما پرسید بگید بخاطر اینه که دارای ای دی داینامیک هستم یعنی پروتوکل هر بار بخاطر دسترسی سریعتر ناچار می شه از مسیری که سریعتر اتصال بر قرار کنه یه ای دی کالر جدیدی را انتخاب کنه.
چی گفتم؟ و البته از طریق سرور ی در آنسوی آبها این اتصال برقرار می شه

یعنی من الان کجام؟آنسوی آبها!؟ یعنی کشور عموپوتین ؟یا فرانسیه؟که اگه کی اف باشه بد نیست،ایتالیا هم خوبه،چی گفتین؟چی شنیدین
اصن یهویی بهش میگم ،دینامیت هستم و خلاص

کیهان چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 09:46 http://mkihan.blogfa.com

بنظرم باید بانو دلکش خانده باشه! در آرشیو این ترانه را دارم
با آن حجم صدا و موسیقی فاخر اش....
عزیز دیل برار

بانو دلکش؛نمى دونم
به اتفاق می خواندن،یک آقا و خانم،..
کی شنیدم؟یادم نیست!!دارد پخش میشود ،درذهنم

ممنون.شیمی دیل قوربان

کیهان چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 08:30 http://mkihan.blogfa.com

دو رقم آخر آی دی شما 66 است؟جالبه برام خیلی حوصله بخرج داده هر که هست !و تقریبن بیشتر نوشته های قدیمی وبلاگ منو می خونه
مرسی اگر شمایید برای همه چی و بری ببودنتان
خوب.... و دیگر اینکه بهترینها را برای شما و خانواده آرزو می کنم.امین

والامن درجریان آی دی ام نیستم،یعنی آخرین باردوستی بهم گفت؛ چرا آیدی ات هربار متغیراست؟گفتم ندانم بخدا

بله هرکه هست حوصله بخرج داده و حوصله اش کشدار است.منم ازایشان تشکر میکنم،چون همراهی ام میکند.لابد میداند سیروسفر در گذشته ها ی قدیم،با اتفاق میچسبد
بگذریم،....
ممنون تان،برای بودن ها وپاسخ ها و ،،همین طور خوبی ها و بامرام ومروت ها تان،...باشید،تاهمیشه

کیهان چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 08:24 http://mkihan.blogfa.com

خوب............. ازیز دیل برا
آن دختران همسایه بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشند در اقصای جهان مثل تخم خاک شیر پراکنده شدن و پاکنده شان کردند و مجبور به جلای وطن
خاندانشان بر باد رفت و ........بگذریم

برارِ
جان ساق ،برارِدیل خوش.آمین
طفلی ان دختران همسایه و باقی بیگناهان......

یه ترانه ای هست،بردی از یادم؟به یادت شادم؟شما میدونی کی خونده؟ تو ذهنم داره پخش میشه،یعنی وقتی خوندم،برباد رفت،یادبربادرفته و فتحلی اویسی و این ترانه،افتادم

طیبه سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1397 ساعت 13:45 http://almasezendegi.mihanblog.com

عزیزم
ملی توی فیلم به خاطر اینکه مثلا شرایط خانواده خوبی نداشت ازدواج کرد
ما خیلی ها رو داریم شرایط ملی فیلم پیش اونا گل و بلبله ولی دخترها الکی حاضر به ازدواج نیستن.
به نظرم ملی اصلا از لحاظ فکری امادگی ازدواج نداشت ولی خانم بسیار خوبی بود.خیلی هن بعد از ازدواج بهش اجحاف شد که تو جامعه ی ما متاسفانه زیاده

یه چیزی بگم؟آهان؟منو دعوا نمی کنین؟بگم؟آره؟
این که وقتى خوندم
"ملى از لحاظ فکرى آمادگی ازدواج رو نداشت"خنده ام گرفت.یعنی یاد خودم آمدم و خندیدم.میدونید چرا؟آخه اینجا به منم همین و گفتن.وتوصیه وتاکید کردن،فعلا ازدواج نکن.راست گفتن،چون منم هنووووز خیلی بچه ام وخیلی هم
...::
مامان طیبه

بهامین سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1397 ساعت 11:18 http://notbookman.blogsky.com

این فیلم را خیلی وقت پیش تماشا کردم
و بنظرم فیلم معنادار فوق العاده ای بود
مخصوصا با بازی هنگامه قاضیانی محشر بود

مخصوصاااا هنگامه بانو
انگار که این نقش رو بازی نکردن،...خیلی محشربود
ممنون از حصورتون

طیبه سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1397 ساعت 09:43 http://almasezendegi.mihanblog.com

سلام
منهم زیاد اهل فیلم دیدن نیستم ولی فیلم های رضا کریمی هرکدومش رو دیدم دوست داشتم حتما این فیلم رو هم باید ببینم.ممنون
دیروز ملی و راههای نرفته اش رو دیدم.به نظرم از ملی بدتر هم تو خانواده ها زیادن ولی به این علت ازدواج نمی کنند
به نظرم ملی اشتباه کرد که ازدواج کرد .

سلاااام
سلام عزیز دلم
من ملی رو ندیدم،انونس شو دیدم.یه چیزایی دس گیرم شد.وبا شما در ضمینه ی بدتر ...موافقم.
ولی نمی دونم اشتباه ملی در چرایی ازدواجش؟کجاست؟بابت کتک هاش؟یا حساسیت بیش ازحد شوهرش؟
واینکه رسول اکرم ص فرمودن؛
مردی که بر بدخویی همسرش صبر کند،خداوند اجر مصائب ایوب را به وی می دهد
و زنی که بر بد خویی شوهرش شکیبایی کند
خداوند ثواب آسیه بدو دهد.

حمید عسکری سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1397 ساعت 08:38 http://sobhbabaran.blogfa.com

سلام ..
این فیلمو ندیدم تا موردش نظر بدم اما حقیقتا فیلمهای میرکریمی آدم رو به فکر وا میداره مثل زیر نور ماه و... اما واقعا از فیلم یه حبه قندش چیزی درک نکردم و هدف از فیلم رو
و اینکه امیدوارم غلطهای املایی این متن عمدی باشه که اگه نباشه !!!!

سلام برشما آقای عسکری عزیز و گرامی
حالا وقت کردین ،این فیلم و ببینید،من خودم بیشتراز انگشتان دستم این فیلمودیدم
والا قند آدمو یادِ چایی اعلاءبهاره و
که اگه نباشه ؟؟.چی؟ولی جدا من ازشما می ترسم وبیشتر از دایی کوچیکه ام، ازشما حساب میبرم
اجازه؟شال بگو بشون ، مو عمدا ایجوربینیویشتم

افق دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 ساعت 19:22 http://ofogh1395.blogsky.com

یه روزی که وقت کردم میرم میبینمش(مثل روزی که وقت کنم برم دندونم رو درست کنم!)
زن بودن کار پیچیده ای هست
شاغل ،خانه دار،هزار سوال و اما و اگر
نمیخوام دوباره برگردم در وادی فلسفی و ابهامات ذهن خودم
حالا حالا ها نمیرم سراغ این فیلم
اگه وقت کردین فیلم لبخند مونالیزا mona lisa smileرو هم ببینید
من چند بار دیدمش و گریه کردم باهاش
نه اینکه فیلم گریه اور باشه،با حال و روز خودم قاطی ش کرده بودم

لطفا برای دندون،زودتر وقت کنید .
بله.زن بودن کارپیچیده ایِ....
دقیقا،هزارسوال و اما و اگر...(یاد هزاران راه نرفته افتادم)
چشممم
ممنون ازمعرفى لبخند مونالیزا
مرسى ازحضورتون،مامان افق عزیز دلممم

اسماعیل بابایی دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 ساعت 16:23 http://www.fala.blogsky.com

ندیده م متاسفانه، اما دوست دارم ببینم و تا اون موقع، نمی تونم تحلیلتون رو بخونم!

فیلم هایی با مزمون اجتماعی رو دوست دارم.هرچند کلی ....

ارغوان یکشنبه 7 خرداد 1396 ساعت 23:16

بله این فیلم زیبا و عمیق رو دیدم. باز مى خوام ببینم به یاد شما و لذت ببرم.
اما واقعا شما خیلى شخصیت قابل تعریفى دارید. تعریف از خوبیها و عمیق نگریها و... تون.
خدا حفظتون کنه. یعنی اونجا که نوشتید بوی شمعدانی می اومد که مال همسایه ست و احتمالا یکی رد شده از کنارش و دستی بهش زده و یا گربه رد شده و عطر برگهاش رو در اورده.... خوب خیلی قشنگه این نوع فکر و احساس و فهمیدن
بله من متوجه این نوع عتیقه شناسها هستم

عزیز دل م
شما "سال بلوا" رو خوندین؟ که اگه خوندین!آیا با من همنظر هستین که؛دلیل تعاریفی بودن ها ز نوشا باعث بانی اختلاف بود؟که اصلا دکتر معصوم و مشکلات مربوط به خودش!حس حقارت نسبت..که هرکه دکتر رو میدید؛میگفت ؛نوشا فلان و بیسار!……که من چقدر از دست نوشا حرص خوردم چندیدن وچند بار خوندم!وهربار مصمم تر شدم.که نوشانباس روحش رو دراون حد ول می کرد.که دکترمرد بدی نبود.منم اگه جای دکتر بودم.چون می نمودم
بگذریم.
مرسی.ممنون.مچکر از تعریفهای ریزبینانه شما که منو خجالتم میدین
واما اون شمع دونی ها
این همساده بغل دست اون همساده ای هست که؛دخترشون هم اسممه.این دختر بچه لحاظ شده.نوه خانم همساده اس.که مامانش سرکارمیره و بچههه اینجا پیش مامان بزرگش می مونه.دیدن ؟براش مهمه که بدونه ؟مامان بچه های دیگر ؛سرکارمیرن یا نه
همش این سوالو میپرسه
.
شما متوجه خیلی ازچیزها و نوع ها ببوده هستین. کافیه من بگم ؛فه.شما فرح زاد و.... من دوستتون میدارم خیلی
خدایا ارغوان عزیزم رو همراه عزیزانش محفوظ نگه دار

ارغوان یکشنبه 7 خرداد 1396 ساعت 07:01

جسارتا شما به چه جهت مورد توجهتون واقع شده که نمی دانید چند بار از این فیلم دیدن کرده اید؟!
می دونی معمولا من چیزهایی که دوست داشتم رو کمتر شده که چند بار دیگه مرور کرده باشم و این اصلا خوب نیست! یعنی این رو تازه از آشنایی با شما متوجه شدم.
شما قدر کارهای خوب رو خیلی می دونید و برای همین مستمر ازش دیدن می کنید و لذت می برید.
یکجور عتیقه شناس خوب هستید
از این عتیقه های خوب همیشه معرفی کنید و یاداوری کنید و خودتون هم همیشه ازشون بهره مند باشید.... این یک خواهش و بعد یک تمنای دوستانه ست برای شما

اختیار داریدبااااانو
باور کنین گاهی اوقات نمی دونم ز چه چونم
اما از لحظه لحظه ها و سکانس های فیلم لذت میبرم.خلوت طاهره بانو.نیاز به اون تنهایی که مد نظر مون هست اون دلنگرانی هاش.اون خانم بودنش.اون کدبانوگریش. البته دلمم می خواست یکی میخابوندم بیخ گوش خانم بردباری
ممنونم.خیلی ممنونم که منو خیلی خانم معلمانه ای تفسیر کردین.خیلی ممنونم
می دونید؟منو یاد دوست عزیز مجازی ای انداختین که فرمودن؛شما قدردان خوبی هستید...
مثل شما عزیز دوست داشتنی
"یک جور عتیقه شناس خوب هستید"؛خیلی دوست داشتم و دارم این بند و پاراگراف روممنونم.خیلی خیلی ممنوم
آی گفتگو کردن با شما حال خوب کنه.آی به آدم مزه میده...ننه قربونه ماه دخترش
شما تماشاکردین ؟
چشم.حتما معرفی خواهم نمود. منتهی باید چند دور دیگه اینو ببینم
خیلی دوستتون دارم خدارو شکر که شما رو سر راهم قرارداد

گلنار شنبه 6 خرداد 1396 ساعت 03:55 http://barayeneveshtan.blogsky.com

فیلمش ساده اما روون بود، یعنی داد و بیداد نداشت مثل اکثر فیلمای ایرانی؛ اما حوصله سربر هم نبود. قصه ی فیلم هم قابل لمس بود.

مرسی.ممنون گلناربانو جان
خیلی مرسی

باران جمعه 5 خرداد 1396 ساعت 20:22 http://continue94.blogfa.com

هوووووم...واجب شد فیلمشو ببینم

اصن دیدن فیلم هایی ب کارگردانی آقا رضای میرکریمی واجب و ثواب داره

گلنار جمعه 5 خرداد 1396 ساعت 14:18

فیلمشو قبلا دیدم.
از بین فیلمای ایرانی فیلم جالب و قشنگیه

منم همون سالی که پخش اورجینال شده بود دیم...
منتهی پست یکی از دوستان باعث شد تصاویر و سکانس های فیلم تو ذهنم پلی بشه.
جسارتا؛جالب بودنش ؛ازچه جهت منظور مبارک تان ببوده؟؟گلناربانوی عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد