<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*

خطِ سیری و،...دلتنگی

 ~~~~

~~~~

 ~~~~

آغوز=گردو .

دار=درخت.

آغوز دار؛یعنی شاخه های بی برگ تصویر.

کونوس=ازگیل.

کونوس دار=درخت ازگیل.

ولگ=برگ

کونوس ولگ=برگ ازگیل.

(اجی میگه ولگ.ولگان=برگها.پس شاخه ای که برگ داره.شاخه ازگیلِ .کونوس ولگ=برگِ ازگیل)

واژه آغوز واژه ای مشترک.بین تات ها وگیلک هاست.همین طور واژه دوم در گویش افتری (منطقه ی سمنان) واژه مشترک بین ما هست.

وقتی باد شروع به وزیدن میکنه...اجی میخونه؛ولگِ دارولگِ دار/هاچین مره ب گب نار/برگ دخت برگ درخت /بیخود منو بحرف نیار ...(نمی دونم چرا هیچ وقت نپرسیدم ؛چرا اینو می خونی!ولی از لحن اجی میفهمم راجب ناراحتی هاش نمی خوادصحبت کنه. میگن حرف حرف میاره.اجی مون ،خیلی توداره.. ومن ازلحنش فهمیدم؛به برگها میگه شما ها هرچقدر هم سروصداکنین؛نمی تونین منو به حرف بیارین.البته زمانهایی که خانم ها جمع میشن مشغول گپ وگفت و شایدم غیبت.شایدم سخن چینی.اجی باز میخونه؛ولگ دار ولگ دار....ومعتقده آدم نباید مثل برگ درخت باشه.گاهی به چپ .گاهی به راست.که حرف و سخنی مثل وزش بادی هست که ؛برگ رو پشت و رو میکنه.چپ و راست میکنه.هپلی هپو میکنه.ولگ دار ولگ دار ....)پس نتیجه گرفتم؛برگها رو جمع خاله زنک می بینه.که هی حرف تو حرف میارن .که اونی که نمیخاد حرف بزنه رو به حرف بیاره.میگن؛هرچقدر سعی کردم نتونستم خودمو نگهه دارم و چیزی نگم!اینم میگه ؛هرچقدر تو چک چک کنی نمی تونی الکی الکی منو بحرف بیاری.

~~~~~

اطاقک چوبی هستیم ،انگار ازاون دور دورا صدای موسیقی میاد.پس از آن غروب رفتن.اولین طلوع من باش ....

هنوز روشنای جمعه اس وآسمان ولایت و ...خط سیری که مشاهده میکنید...

صدای موسیقی میاد؛تو طلوع زندگی باش.من پر از حرف سکوتم.خالیم روبه سقوطم.بی تو آبیِ عشقت...

سالهاست وقت رویت چونان خطی؛دلتنگ و دلگیرمیشم.بغضمون میگره.تاسیان میشم  ....

~~~~

~~~~~

الرحمن آیه 17؛

رب المغربین و رب المشرقین

سوره معارج آیه 40 الی....:

فلا اقسم برب المشرق و المغرب انا لقدرون......

+وقتی خوند ؛وتکون الجبال ....

~~~~

~~~~

اجی به غروب میگه؛مغریب.دم غروب=مغریب سر.

به سر صبح میگه:سیمه سر.یا سیمن سر.سی مِنْ سر. یا سوماسر.

نظرات 13 + ارسال نظر
سوده جمعه 6 بهمن 1396 ساعت 11:59 http://www.nabzekhial.blogfa.com

عاقااااا چدا پیامای من نمیااااد !!????
هاااااا???
من دلم جوز میخواد !ما ب آغوز میگیم جوز ! برادرشوهرم میگفت ما زبانمون تاتی !
Men tare joz mekham nanej baran.
Te kho midani men chennin eshkemu yam. Pas enin mene azar
hanidin
من گردوی تازه میخوام ننه باران
تو که میدونی من چقدر شکموام۰ پس اینقد منو آزار نده خوووووووو

منم نمیدونممممم
عزیز دلمممممم
که چرااااا همه چی قاطی پاتی شده....
؟
.......
زبون تاتی ...به آغوز میگن...یوز.تالش ها میگن....ووز....

آخه الان فصلش نیست که
ولی همین گردو رو بیست ۴ یا ۴۸ ساعت بزارتوی ظرف آب...عینهو همین الان یهویی...از درخت چیدی


اینجا دیگه باید خدمتت عرض کنم.ننه تی قوربان...تی شکموجان قوربان

پگاه پرواز چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت 06:26 http://twilight1371.mihanblog.com

بی نهایت سپاسگذارم باران جان پست هات مثل همیشه حرف نداشت مرسی عزیز دل

قربان شما پگاه پروازجانم
جاااااان تان سلامتتتتت

Alan چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت 02:38 http://www.landafg.blogfa.com

man khili jaha ro motvaje nashodam, chon ba zabon shoma ashnay nadaram

آخی........ناراحت نباشید دوست عزیز
هرکلمه ای که توی ذهن تون مونده...بنویسید ؛من براتون ترجمه میکنم.:
یکی ازهم ولایتی های شما سالهاس اینجا ساکن هستند و زبون مارو خیلی بامزه
صحبت میکنن....

مامان چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت 02:02 http://maman.blogfa.com

سلام می گل خاخور جان
الهیییی، قربان دل مهربون و نازکتون بشم
همیشه غروب جمعه دلگیر است
اون خط سرخ هم که رویش بیاد دیگه هیچ، مادر بزرگم میگفتن که اگر خط سرخ تو غروب جمعه دیدی بدون یک آدم پاک و صالح فوت کرده،
این را از قدیم میگفتن

سلام به روی بهتر از ماهه می گول مهشید
تی جاااااان بی بلاااااا....بلامیسر

خدانکنت.الهییییی زنده سلامت بمانی وشاد.سلامت وشادو خوش ..در کنار آقا مصطفی و سینا جان عزیزم:قلب:

غروب جمعه خیلی طفل معصومه
گمون نکنم دلتنگی های من ربطی به هیچ غروبی داشته باشه
چون از تماشای غروب حز وافر میبرم
بابا این خاخور باران تون چند تخته اش کمه.. شما گریه نکن ..چشای قشنگتون طفلی هستن و....


منم از مادربزرگم شنیدم....
خدا همه ی درگذاشتگان رو قرین رحمتش کنه....آمین

آخر و عاقبت همه ی ما هم ختم بخیر ....آمین

وکیل چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت 01:58

آجی مادربزرگتونه?
خدا حفظشون کنه

بله.آجی نه.اَجى مادربزرگم هستند.مامانه مامانم
مچکرم آقای وکیل عزیز

beny20 چهارشنبه 4 بهمن 1396 ساعت 01:57 http://beny20.blogsky.com

آب طلا خوردم ،
الان تمام زبان ها رو یادم اومد ،
ممنونم

نوش جان تان،
شیخ بنیامین پسرعزیز

طیبه سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 22:52 http://almasezendegi.mihanblog.com

عزیزدلم باران دخترم
واقعا نمی دونم چرا نمیشه کامنت گذاشت؟؟
عب نداره صبر کن.عوضش من تند تند میام اینجا تا اونجا درست بشه بازم

تو عزیزدلمی همیشه


الهی قربونت برم ...مامان طیبه جونم:-*
اجازه ورود به بخش نظرات نمی ده.قبلی ها رو هم همینطور....
ایشالا زود درست بشههههه

ممنونمممم

beny20 سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 20:39 http://beny20.blogsky.com


شیخ بخاطر اون گربه یه جوری هنگ کرده ،
که گیلکی به کنار ، همون زبون خودمم یادم رفت +_+


شیخ ؟!,یه قلپ آب طلا بخورین

مهدی سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 18:01 http://asheghe-bi-gharar.blogfa.com/

سلام..
ممنونم از شما..

سلام علیکم
آقای مهدی:

لیلی سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 17:29 http://ltahlil.blogsky.com

سلام
چه تصویر زیبایی
برگ تا اخرین لحظات عمرش مقاومت می‌کنه که از درخت نیفته
خئیییییلی قشنگ بود
برام دعا کن باران جان
قدر سلامتی تو بدون
لیلی و تاسف روزهایی که الکی غصه میخورد

سلام بر شما
عزیز دل باران
جان تان سلامت لیلی عزیزم
درسته...برگ تا آخرین لحظه مقاوت میکنه..
ممنون خوب شما....


(داره اذان مغرب پخش میشه)الهی بحق همین وقت عزیز خداوند سبحان دل تونو شاد کنه...
من بیاد تون هستم.


+من آدم ناشکری نیستم. شاکرم.با همه کسالت هایی که دارم شاکرم. من راضیم به رضای خودش...شکر

طیبه سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 17:08 http://almasezendegi.mihanblog.com

من هم گیلک نمی دونم ولی قطعا با آجی جان می تونم ارتباط خوبی برقرار کنم.به قول نیکان"می میرم برای آجی جان"
به جاش ترکی بلدم
البته چون من ریشه ام ترک هست ولی قمی ها فارسی زبانند و خیلی هم شیرین لهجه دارند مثل جواد رضویان در سریال "در حاشیه"مهران مدیری البته در سریال کمی به غلظت لهجه و نمکش اضافه کرده بود

گیلکی رشتی حومه ای خیلی هم سخت نیست.منتهی واژگانی که اجی بکارمیبره.خیلی خاص تر و اصیل تر هستند.
.
.
.
اجی منم حتمااااااا ازشما خیلی خیلی خوشش میاد و نیکان جان مونو کلی ناژ ناژی میکنن... ..
واینکه؛
من قم آمدم.طرزصحبت کردن شون...برخورد شون خیلی عالی بود....خداحفظ شون کنه.
خاااانم چرا از سوهون و کله قند قم تعریف ننمودی


مامان طیبه؟؟من میام وب شما ولی نمی تونم بخش نظرات ورود کنم...
چرااااا

حمید عسکری سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 13:10 http://sobhbabaran.blogfa.com

سلام وعصرتون بخیر
خدا بیامرز مادربزرگم رو یه گیلک به تمام معنا بود اما حالا بچه های امروز کسر شان براشون گیلکی صحبت کنن.!!
سوماسر ، شان سر ، تنچه ( دیگ ) ...

سلام بر شما آقای عسکری
ممنون.عصر شما هم بخیر نیک....


خدا رحمت شون کنه.روحش شاد :
سوماسر
(,شان سر.متوجه نشدم؟)
تیانچه.دیگ کوچک.
میرس تیان=دیگ بزرگ مسی
میدونید؟بچه ها مقصر نیستن .مقصر اونایی هستن که به بچه ها یاد ندادن به زبان ها و لحجه ها و گویش های هر دیاری ....احترام بگذارند.
فکر کنید پیر مرد کشاورزی از دکان محل میخاد برگرده خونه اش.چند تا جوون سرشونو ازپنجره میفرستن بیرون و ازش آدرس می پرسن.ایشون هم مشغول گفتن آدرس میشه....
بعد س نشینان ماشین میزنن زیر خنده و پیرمرد کشاورز بدون اینکه چیزی بگه...راه شو میگیره میره....
چند فر بچه محل پیرمرد متوجه میشن....
میرن جلو میگن چی شده؟اینا باز بنای تمسخر میگیرن.
اشنم کولاکت امره دکفده ماشین جان.
اینجور بی احترامی ها یک بار و دو بار نیست...که بگیم اشکال نداره .جوونن .اینکه به قول اون روانشناس ؛,گاهی وقتها باید همون لحظه با بی حرمتی ها برخود بشه
بچه ها باید یاد بگیرن ..که هیچچچ وقت هویت و ریشه خودشونو پنهان نکنن.
مثل درخت ریشه دوانیده...که از هوهوی باد هراسی نداره....
+چرا نمی تونم به بخش نظرات وبلاگ شما ورود داشته باشم؟؟؟؟

beny20 سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 11:44 http://beny20.blogsky.com

به نظرم آجیت بخواد با من حرف بزنه ،
یه‌ کلمه هم حرف همدیگه رو‌ متوجه نشیم
آخه من فارسی هم یه وقتایی قاطی می کنم ..

اَجى =مادربزرگ خیلی مهمون دوست هستن.
شیخ؟,لامفهوم گیلکی؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد