<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*
<< ابرِ ارغوانی >>

<< ابرِ ارغوانی >>

سلام؛عالی ترین صدای موسیقایی نزد پروردگار محسوب می شود,...*داریوش علیزاده*

درادامه ی پست قبل!

 

 باهم ؟نهج البلاغه؟حکمت 410 بخونیم؟


"تکبر در برابر شخص متکبر عین تواضع است."



در تحقیقات روانشناسی عوامل موثر بر فروتنی و تواضع خواندیم که ؛


یکی از اصلی ترین علل تواضع و فروتنی افراد در رابطه ی عاطفی ای  است که فرد در دوران نوزادی با مادر خود دارد.

این رابطه عاطفی که دلبستگی  بین مادرو 

کودک رو تشکیل میده؛اگه از نوع دلبستگی ایمن باشه،نوعی احساس ایمنی برای کودک فراهم  می آره،که برای رشد و تسریع فروتنی  و تواضع در سالهای بعد  فرد اهمیت زیادی داره...

یعنی کودک یاد میگیره که بازخوردهای مثبت و

منفی هر دو ارزشمندن.

پس نکته مهم در تواضع و فروتنی  سبک تربیتیِ والدینِ.

خلاصه اینکه،

القای احساس برتری به کودک باعث میشه که عزت نفسش بالا بره.و القای عزت نفس بالا به بچه؛تیغ دو لبه اس.که ممکنه به خودشیفتگی و

ضد خود عمل کنه.بنابراین ارتباط عادی و معمولی باکودک مناسب تر از عزت نفس کاذبِ.


مثال ؟

یادمه یه وقتایی مرد شریف کارهای عجیب غریبی می کرد.مثلا می رفت به کارگر پدربزرگ میگفت،خودم می خوام زمینو شخم بزنم.اونم بهش میگفت،آخه قد و قامتت به موتور شخم زدن شالیزار نمی رسه.فریاد می کشیدو

ازش می گرفت.بعد که نزدیک بود موتور برگردونه و

کارگر پدربزرگ به موقع رسید،مامان سر می رسه و

وقتی با مامان چشم تو چشم میشه،فورا میگه،ببخشید اشتباه کردم.مامان هم میگفت،اشتباه کردی؟همین الان  این اعتماد بنفس کاذب تو، تو همین زمین چال میکنم!

بعد ها،که دور آتیش جمع بودیم.آی منو چوپان می خندیدم و

مردشریف عصبی می شد*_*

یادمه تو اون هیرو ویری چوپان پرسید،کاظم کیه؟

منم گفتم،پسر بابازاده.که باباش مینی بوس قرمز داره؟ همون که باهاش اردو رفتیم رامسر.!!

بعد بلند خندیدم.^-^

نگام کرد.گفتم؛مامان میکه کاذب.یعنی بیخودی و

دروغی.کاظم یعنی  بردبار،حلیم .چوپان کلاس اول بود.گفت:من حلیم با شکر دوست دارم:))

خلاصه مادربزرگ اینا و

اجی اینا باعث اعتمادبنفس کاظم توی مردشریف شده بودن،که الحمدالله مامان بادرایت سر وقت چال کردو

جاش اعتدال کاشت.

هاااا

اعتمادبنفسی که هرانچه مترادف اعتدال  باشه؛ خوب است و

 منباب افراط و تفریط عرض کنم که،

حضرت امیر در حکمت ۲۹۸ فرمودن:کسی که در دشمنی زیاده روی کند،گناهکار.وآن کس که در دشمنی کوتاهی کند ستمگر!


پ.ن:بقره_ آیه ۱۴۳"بی گمان ما شما را ملتی میانه رو قرار دادیم،تا گواهانی بر مردم باشیدو

پیغمبر بر شما گواه باشد."



* این پست به  پست قبلی مرتبطِ).خیلی وقت ها فرد خود بین تقصیری نداره.اینگونه تربیت شده.مثال؟یکی از بستگان خودم.که اونقدر مامانش گفته تو تو تو تو ،...

رفته تو پارکینگ اختصاصی واحد بغلی شون ماشین شونو پارک کرده.بعد آقای همسایه مهمون داشت،بهش گفت،واسمون مهمان آمدو

لطفا ماشین تونو جابه جا کنید.ایشون بهش برخورده و

مامانش بهش میگه،ناراحت نشو،چون ماشین تو بالاترِ اینا نمی تونن ببینن!!!


آه.پناه بر تو خدا وند صبورم❤


پاسخ به پرسش :

همین الان؟خب.. ترانه ی "دروغه"ى مازیار فلاحی رو  گوش گرفتم.

واینکه:من که روانشناس و روانپزشک نیستم!عزیزمن:)

درحد خاله خان باجی  و

عقلای مجانین میتونم کمک تون کنم:)

شما آدرس یا  ایمیلی بگذار.من براتون آدرس دکتر بفرستم.